Sunday 12 February 2012

PEMULIHAN SAKIT KEPALA DI RUMAH

                Sakit kepala, memang menyakitkan....

Lebih daripada 10 juta rakyat  Malaysia bukan hanya mendapat sakit kepala, tetapi mereka juga mengalaminya  berkali-kali. Sesetengah orang dilahirkan dengan biologi yang membuat mereka terdedah kepada sakit kepala. Kebanyakannya adalah berupa  ketegangan (tension), yang mencakupi 90% daripada semua sakit kepala. Kesakitan ini biasanya merangkumi seluruh kepala, dan anda mungkin merasa sakit yang amat sangat.

Tetapi kira-kira  6 juta orang mengalami migrain, yang lebih teruk lagi. Migrain adalah penyakit kompleks yang menyebabkan kesakitan yang teruk  , biasanya terletak di sebelah kepala, sering disertai dengan loya dan sensitiviti cahaya dan bunyi bising, dan gejala-gejala lain. Banyak perkara yang boleh menyebabkan  serangan migrain, termasuk perubahan paras hormon, tabiat makan atau tidur, dehidrasi, tekanan, perubahan cuaca  dan sebagainya.

Apabila anda berada dalam kesakitan, dan pil penahan sakit  tidak memberi kesan, cuba pil penahan sakit semula jadi ini.

Sakit kepala tidak menyeronokkan untuk sesiapa sahaja dan terutama  bagi  penghidap migrain. Ubat-ubatan seperti aspirin, ibuprofen, naproxen, atau acetaminophen boleh membantu, tetapi anda harus  berhati-hati  agar tidak  berlebihan, kerana ia  boleh membawa kepada kesan buruk. Berikut adalah rawatan rumah yang terbaik untuk mencegah sakit kepala dan membantu mereka agar sentiasa sihat.


Elakkan MSG

Monosodium glutamate (MSG) boleh menimbulkan  rasa  pedas  atau perisa dalam sup , tetapi jika anda salah seorang daripada orang yang sensitif  terhadap  penambah perisa ini , ia juga mungkin membawa          kepada sakit kepala. Seperti lain-lain penyebab sakit kepala, MSG  menyerang  dengan mengembangkan saluran darah dan saraf  di dalam otak. Jika anda mendapat sakit kepala dan gejala-gejala lain daripada MSG, pastikan ia ditinggalkan  apabila anda memesan makanan  berupa sup . Banyak barangan berpakej juga mengandungi MSG , jadi bacalah  label dengan teliti . Namun nama seperti protein terhidrolisis, glutamat, dan kaseinat, semuanya adalah  MSG dalam samaran.
 

                                               Hot fudge sundae 

Elakkan  Amina dan Nitrat:

Sundae  panas (hot fudge sundae)  mungkin kedengaran indah , tetapi ia juga boleh menjadi mimpi ngeri bagi penghidap migrain. Coklat, yang mengandungi sebatian amina yang dipanggil phenylethylamine, boleh menyebabkan saluran darah untuk mencerut, kemudian melebar, yang boleh mencetuskan sakit kepala. Yang paling teruk daripada amina mungkin tyramine, asid amino yang ditemui dalam keju lama , herring jeruk, dan hati. Lain-lain makanan yang mengandungi amina termasuk roti yis buatan sendiri, kacang lima, dan snow peas. Nitrat, sebatian yang biasa dijumpai dalam produk daging diproses seperti hot dog , dan salami, juga mengembangkan saluran darah dan boleh membawa kepada sakit kepala.

 
Minyak ikan

Satu kajian kecil di Universiti Cincinnati mendapati bahawa mengambil kapsul minyak ikan mengurangkan kekerapan dan keterukan migrain, berbanding dengan mengambil plasebo. Walaupun masih awal, penemuan ini menambah bukti   manfaat daripada omega-3 asid lemak dalam ikan. Anda juga boleh makan bersamaan 2 auns lemak ikan setiap hari untuk meraih  khasiatnya.


Mandian Hangat

Mandian air hangat  yang menenangkan ini  dengan ditambah  satu sudu kecil biji sawi (digunakan dalam masakan; boleh didapati di kedai-kedai runcit) boleh membantu anda memulihkan  sakit kepala. Air panas menyebabkan badan anda mengagihkan semula darah dari  kepala yang berdenyut  ke seluruh badan. Pada masa yang sama, minyak pati biji sawi merangsang kulit, mengalihkan perhatian anda daripada sakit kepala.


Halia

Herba wangi ini  menghalang bahan yang dipanggil A2 thromboxane, yang menghalang pembebasan bahan yang menyebabkan saluran darah mengembang. Dalam erti kata lain, ia boleh membantu memastikan darah mengalir pada tahap yang lebih mantap, yang penting dalam pencegahan migrain. Parut halia segar dan jadikan  jus, , gunakan halia segar atau serbuk seperti  apabila anda memasak.


Pensil

Apabila anda tertekan atau cemas  tanpa disedari ,anda  mengancing  gigi; ini menyebabkan ketegangan otot  di rahang dan  boleh mencetuskan sakit kepala . Satu penyelesaian: Letakkan pensel di antara gigi tetapi tidak menggigit. Anda secara automatik merehatkan  otot rahang  daripada menjadi tegang , yang boleh menghalang kesakitan.



Berdiri lurus

Postur (kedudukan) yang salah akan  mewujudkan ketegangan otot yang memberikan  tekanan ke atas saraf yang menyebabkan sakit kepala. Bagi orang yang bekerja dengan komputer, masalah postur yang dipanggil postur kepala ke hadapan boleh timbul . Setiap inci kepala anda bergerak ke hadapan berasa seperti 5 kg  tambahan kepada otot-otot di bahagian atas belakang dan leher anda,. Cuba teknik ini untuk membetulkan postur kepala ke hadapan: Jajarkan mata anda di atas bahu anda. Apabila anda melakukan ini, anda secara automatik akan meluruskan.



Perhatikan  Pengambilan Kafein:

Jika anda minum kafein yang terlalu banyak - tiga kali  atau lebih  sehari, boleh menyebabkan atau memburukkan lagi sakit kepala anda. Selain itu, tiba-tiba berhenti dari mengambil  kafein juga  akan membawa kepada sakit kepala. Tetapi jika anda bukan seorang pengguna kafein biasa, satu cawan kafein adalah baik untuk melegakan sakit kepala dengan mengecutkan saluran darah. Ia juga meningkatkan keberkesanan ubat penahan sakit , yang mana,  mengapa ia dijumpai dalam kebanyakan ubat sakit kepala.



Magnesium

Cuba ambil magnesium (200 hingga 400 mg) untuk mengurangkan ketegangan otot dan kekejangan.. Pastikan makanan tambahan itu mengandungi sekurang-kurangnya 200 mg magnesium unsur yang aktif. Sebab magnesium adalah lebih  kepada pencegahan daripada merawat . Katakan, sakit kepala prahaid,  di mana  anda boleh menjangka bila ia datang dan anda boleh mengambil satu dos sehari lebih awal. Mereka yang mempunyai masalah buah pinggang perlu berunding dengan seorang pengamal penjagaan kesihatan sebelum mengambil magnesium.

From the Editors of Prevention

1 comment:

  1. Rawatan pengasih ilmu putih jarak jauh/jarak dekat

    -tunang/kekasih berpaling hati
    -minyak pengasih
    -pelaris niaga
    -pelet
    -pemikat
    -buka aura
    -santau sum power
    -pelaris dalam galian
    -santau angin
    -santau tepuk bantal
    -santau patung
    -santau Siam
    -santau di Kedah
    -ilmu pengasih
    -ilmu penunduk
    -buka aura

    Insha allah semua masalah bole selesai berkat ridho dan izin maha kuasa amin...

    WhatsApp +62 822 4631 1483




    ReplyDelete