Saturday 27 August 2011

…Rasulullah SAW telah mengimami solat malam (tarawikh) pada malam ke-23 Ramadhan sehingga 1/3 malam,

pada malam ke-24, baginda SAW tidak keluar (mengimamkan solat),

pada malam ke-25, baginda SAW keluar mengimami solat sehingga separuh malam,

lantas seorang sahabat berkata: Ya Rasulullah, apa kata kita solat satu malam penuh?,

Rasulullah SAW menjawab: “Sesungguhnya seseorang yang solat bersama Imam sehingga Imam itu bersurai, maka ianya dikira sebagai Qiyam (bangun solat) satu malam penuh.”

Malam ke-26, baginda SAW tidak keluar.

Apabila masuk malam ke-27, baginda SAW mengumpulkan semua ahli keluarganya, dan mengimamkan solat sehingga kami takut terlepasnya waktu sahur…”

(Riwayat Abu Daud, At-Tirmidhi, An-Nasae’I, Ibnu Majah, serta Ibn Hibban, disahihkan oleh At-Tirmidhi)

Faedah dari hadis ini:
Solat bersama Imam sehingga selesai adalah sebaiknya (terutama bagi yg tidak mampu untuk bangun malam, namun yg terbaik adalah Qiyamullail), jika tidak mampu untuk melakukan solat tarawikh dalam jangka masa yang lama, memadai memilih tempat-tempat yg menyelesaikan solat dalam jangka masa yang lebih singkat.

Sahabat tidak mempertikaikan tempoh solat Rasulullah SAW yang agak lama, bahkan meminta Rasulullah SAW melanjutkan tempoh solat tersebut. Justeru, sebaiknya, janganlah dipertikai apa yg dilaksanakan imam2 masjid, yg tidak mampu, boleh memilih tempat lain yg lebih singkat atau boleh solat sunat duduk.

Berdasarkan hadis ini, Rasulullah SAW mensasarkan malam-malam ganjil di bulan Ramadhan untuk memburu Lailatul Qadr, bahkan ditekankan pada malam ke-27 dan (mengikut sstgh syarah) berlakunya Lailatul Qadr pada malam ini, namun Wallahu'alam, adakah sentiasa berlaku pada malam ke-27, tiada dalil tepat untuk hal ini).. ((Rujuk Syarah Abu Daud oleh Al-'Aini dan Kitab Qiyam Ramadhan oleh Al-Albani))

Wallahu'alam..

(Rujukan status hadis dan syarahnya adalah dari Maktabah Syamilah, dan juga adaptasi dari Rakaman Khutbah Dr. Abd Basit)

No comments:

Post a Comment