Friday 26 August 2011

~~~ KALAULAH ~~~

Kalaulah aku pohon merimbun
akan kupayungi insan kerdil
dari panas, hujan dan embun
Kalaulah aku pohon berbuah lebat
akan kugugurkan buah manis dan lazat
untuk insan kerdil yang memang berhajat
Kalaulah aku air mengalir tiada putusnya
akan kubiarkan insan kerdil kehausan
meneguk daku sepuas-puasanya…dan
kalaulah aku halilintar ganas
akan kulibas semua insan
kejam yang selama ini menindas
agar hancur berkecai ditelan bumi

Alangkah bahagianya kehidupan
kalau semuanya saling bergandingan
tiada penindasan
tiada pertelingkahan
tiada penipuan
Kalaulah keamanan dan keadilan
dapat ditegakkan
nescaya bersinarlah cahaya kedamaian

Inilah hakikat hidup
Yang dipilih Allah untukku.
Aku akan terus berbaik sangka kepada ALLAH…
DIA akan mengubat, melapang dan memberi kemenangan
Yang pahit ini akan menjadi ubat
Yang pedih ini akan menjadi penawar

Firman ALLAH:
“…Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan sesuatu itu merosakkan kamu. Dan Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak tahu.” (Al-Baqarah : 216)

No comments:

Post a Comment