""aku menemui DIA dalam aku
PERMULAAN PENCIPTAAN
Semoga Allah s.w.t memberikan kamu kejayaan di dalam amalan-amalan kamu
yang disukai-Nya dan Semoga kamu memperolehi keredaan-Nya. Fikirkan,
tekankan kepada pemikiran kamu dan fahamkan apa yang aku katakan.
Allah Yang Maha Tinggi pada permulaannya menciptakan cahaya Muhammad
daripada cahaya suci Keindahan-Nya. Dalam hadis Qudsi Dia berfirman:
“Aku ciptakan ruh Muhammad daripada cahaya Wajah-Ku”.
Ini dinyatakan juga oleh Nabi Muhammad s.a.w dengan sabdanya:
“Mula-mula Allah ciptakan ruhku. Pada permulaannya diciptakan-Nya sebagai ruh suci”.
“Mula-mula Allah ciptakan qalam”.
“Mula-mula Allah ciptakan akal”.
Apa yang dimaksudkan sebagai ciptaan permulaan itu ialah ciptaan
hakikat kepada Nabi Muhammad s.a.w, Kebenaran tentang Muhammad yang
tersembunyi. Dia juga diberi nama yang indah-indah. Dia dinamakan nur,
cahaya suci, kerana dia dipersucikan dari kegelapan yang tersembunyi di
bawah sifat jalal Allah. Allah Yang Maha Tinggi berfirman: “Sesungguhnya
telah datang kepada kamu dari Allah, cahaya dan kitab yang
menerangkan”. (Al-Maaidah, ayat 15)
Dia dinamakan akal yang
meliputi (akal universal) kerana dia telah melihat dan mengenali
segala-galanya. Dia dinamakan qalam kerana dia menyebarkan hikmah dan
ilmu dan dia mencurahkan ilmu ke dalam huruf-huruf.
Roh
Muhammad adalah zat atau hakikat kepada segala kejadian, permulaan dan
kenyataan alam maya. Baginda s.a.w menyatakan hal ini dengan sabdanya,
“Aku daripada Allah dan sekalian yang lain daripadaku” . Allah Yang Maha
Tinggi menciptakan sekalian roh-roh daripada roh baginda s.a.w di dalam
alam kejadian yang pertama, dalam bentuk yang paling baik. ‘Muhammad'
adalah nama kepada sekalian kemanusiaan di dalam alam arwah. Dia adalah
sumber, asal usul dan kediaman bagi sesuatu dan segala-galanya.
Empat ribu tahun selepas diciptakan cahaya Muhammad, Allah ciptakan
arasy daripada cahaya mata Muhammad. Dia ciptakan makhluk yang lain
daripada arasy. Kemudian Dia hantarkan roh-roh turun kepada peringkat
penciptaan yang paling rendah, kepada alam kebendaan, alam jirim dan
badan.
“Kemudian Kami turunkan ia kepada peringkat yang paling rendah” . (Surah Tin, ayat 15)
Dia hantarkan cahaya itu daripada tempat ia diciptakan, dari alam
lahut, iaitu alam kenyataan bagi Zat Allah, bagi keesaan, bagi wujud
mutlak, kepada alam nama-nama Ilahi, kenyataan sifat-sifat Ilahi, alam
bagi akal asbab kepunyaan roh yang meliputi (roh universal). Di sana Dia
pakaikan roh-roh itu dengan pakaian cahaya. Roh-roh ini dinamakan ‘roh
pemerintah'. Dengan berpakaian cahaya mereka turun kepada alam malaikat.
Di sana mereka dinamakan ‘roh rohani'. Kemudian Dia arahkan mereka
turun kepada alam kebendaan, alam jirim, air dan api, tanah dan angin
dan mereka menjadi ‘roh manusia'. Kemudian daripada dunia ini Dia
ciptakan tubuh yang berdaging, berdarah.
“Kemudian Kami jadikan
kamu dan kepadanya kamu akan dikembalikan dan daripadanya kamu akan
dibangkitkan sekali lagi”. (Surah Ta Ha, ayat 55)
Selepas
peringkat-peringkat ini Allah memerintahkan roh-roh supaya memasuki
badan-badan dan dengan kehendak-Nya mereka pun masuk.
“Maka apabila Aku sempurnakan kejadiannya dan Aku tiup padanya roh-Ku…”. (Surah Shad, ayat 72)
Sampai masanya roh-roh itu terikat dengan badan, dengan darah dan
daging dan lupa kepada asal usul kejadian dan perjanjian mereka. Mereka
lupa tatkala Allah ciptakan mereka pada alam arwah Dia telah bertanya
kepada mereka: “Adakah aku Tuhan kamu? Mereka telah menjawab:Iya,
bahkan!.”
Mereka lupa kepada ikrar mereka. Mereka lupa kepada
asal usul mereka, lupa juga kepada jalan untuk kembali kepada tempat
asal mereka. Tetapi Allah Maha Penyayang, Maha Pengampun, sumber kepada
segala keselamatan dan pertolongan bagi sekalian hamba-hamba-Nya. Dia
mengasihani mereka lalu Dia hantarkan kitab-kitab suci dan rasul-rasul
kepada mereka untuk mengingatkan mereka tentang asal usul mereka.
“Dan Sesungguhnya Kami telah utuskan Musa (membawa) ayat-ayat Kami
(sambil Kami mengatakan): hendaklah kamu keluarkan kaum kamu dari
kegelapan kepada cahaya, dan ingatkan mereka kepada hari-hari Allah”.
(Surah Ibrahim, ayat 5)
Yaitu ‘ingatkan roh-roh tentang hari-hari di mana mereka tidak terpisah dengan Allah'.
Ramai rasul-rasul telah datang ke dunia ini, melaksanakan tugas mereka
dan kemudian meninggalkan dunia ini. Tujuan semua itu adalah membawa
kepada manusia perutusan, peringatan serta menyedarkan manusia dari
kelalaian mereka. Tetapi mereka yang mengingati-Nya, yang kembali
kepada-Nya, manusia yang ingin kembali kepada asal usul mereka, menjadi
semakin berkurangan dan terus berkurangan ditelan zaman.
Nabi-nabi terus diutuskan dan perutusan suci berterusan sehingga muncul
roh Muhammad yang mulia, yang terakhir di kalangan nabi-nabi, yang
menyelamatkan manusia daripada kehancuran dan kelalaian. Allah Yang Maha
Tinggi mengutuskannya untuk membuka mata manusia iaitu membuka mata
hati yang ketiduran. Tujuannya ialah mengejutkan manusia dari kelalaian
dan ketidaksedaran dan untuk menyatukan mereka dengan keindahan yang
abadi, dengan penyebab, dengan Zat Allah. Allah berfirman:
“Katakan: Inilah jalanku yang aku dan orang-orang yang mengikuti daku
kepada Allah dengan pandangan yang jelas (basirah)”. (Surah Yusuf, ayat
108).
Ia menyatakan jalan Nabi Muhammad s.a.w. Baginda s.a.w
dalam menunjukkan tujuan kita telah bersabda, “Sahabat-sahabatku adalah
umpama bintang di langit. Sesiapa daripada mereka yang kamu ikuti kamu
akan temui jalan yang benar”.
Pandangan yang jelas (basirah)
datangnya daripada mata kepada roh. Mata ini terbuka di dalam jantung
hati orang-orang yang hampir dengan Allah, yang menjadi sahabat Allah.
Semua ilmu di dalam dunia ini tidak akan mendatangkan pandangan dalam
(basirah). Seseorang itu memerlukan pengetahuan yang datangnya daripada
alam ghaib yang tersembunyi pengetahuan yang mengalir daripada kesedaran
Ilahi.
“Dan Kami telah ajarkan kepadanya satu ilmu dari sisi Kami (ilmu laduni)”. (Surah Kahfi, ayat 65).
Apa yang perlu seseorang lakukan ialah mencari orang yang mempunyai
pandangan dalam (basirah) yang mata hatinya celik, dan cetusan serta
perangsang daripada orang yang seperti ini adalah perlu. Guru yang
demikian, yang dapat memupuk pengetahuan orang lain, mestilah seorang
yang hampir dengan Allah dan berupaya menyaksikan alam mutlak.
Wahai anak-anak Adam, saudara-saudara dan saudari-saudari! Bangunlah dan
bertaubatlah kerana melalui taubat kamu akan memohon kepada Tuhan agar
dikurniakan-Nya kepada kamu hikmah-Nya. Berusaha dan berjuanglah. Allah
memerintahkan:
“Dan berlumba-lumbalah kepada keampunan Tuhan
kamu dan syurga yang lebarnya (seluas) langit dan bumi, yang disediakan
untuk orang-orang yang berbakti. Yang menderma di waktu senang dan
susah, dan menahan marah, dan memaafkan manusia, dan Allah kasih kepada
mereka yang berbuat kebajikan”. (Surah Imraan, ayat 133 & 134).
Masuklah kepada jalan itu dan bergabunglah dengan kafilah kerohanian
untuk kembali kepada Tuhan kamu. Pada satu masa nanti jalan tersebut
tidak dapat dilalui lagi dan pengembara pada jalan tersebut tidak ada
lagi. Kita tidak datang ke bumi ini untuk merosakkan dunia ini. Kita
dihantar ke mari bukan untuk makan, minum dan berak. Roh penghulu kita
menyaksikan kita. Baginda s.a.w berdukacita melihat keadaan kamu.
Baginda s.a.w telah mengetahui apa yang akan berlaku kemudian hari
apabila baginda s.a.w bersabda, “Dukacitaku adalah untuk umat yang aku
kasihi yang akan datang kemudian”.
Apa sahaja yang datang
kepada kamu datang dalam keadaan salah satu bentuk, secara nyata atau
tersembunyi; nyata dalam bentuk peraturan syarikat dan tersembunyi dalam
bentuk hikmah kebijaksanaan atau makrifat. Allah Yang Maha Tinggi
memerintahkan kita supaya mensejahterakan zahir kita dengan mematuhi
peraturan syarikat dan meletakkan batin kita dalam keadaan yang baik dan
teratur dengan memperolehi hikmah kebijaksanaan atau makrifat. Bila
zahir dan batin kita menjadi satu dan hikmah kebijaksanaan atau makrifat
dengan peraturan agama (syarikat) bersatu, seseorang itu sampai kepada
makam yang sebenarnya (hakikat).
“Dia alirkan dua laut, padahal
kedua-duanya bertemu. Antara dua itu ada dinding yang kedua-duanya
tidak mampu melewatinya”. (Surah Imraan, ayat 19 & 20).
Kedua-duanya mesti menjadi satu. Kebenaran atau hakikat tidak akan
diperolehi dengan hanya menggunakan pengetahuan melalui pancaindera dan
deria-deria tentang alam kebendaan. Dengan cara tersebut tidak mungkin
mencapai matlamat, sumber, iaitu Zat. Ibadat dan penyembahan memerlukan
kedua-duanya iaitu peraturan syarikat dan makrifat. Allah berfirman
tentang ibadat:
“Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku”. (Surah Dzaariyat, ayat 56).
Dalam lain perkataan, ‘mereka diciptakan supaya mengenali Daku' . Jika
seseorang tidak mengenali-Nya bagaimana dia boleh memuji-Nya dengan
sebenar-benarnya, meminta pertolongan-Nya dan berkhidmat kepada-Nya?
Makrifat yang diperlukan bagi mengenali-Nya boleh dicapai dengan
menyingkap tabir hitam yang menutupi cermin hati seseorang,
menyucikannya sehingga bersih dan menggilapkannya sehingga bercahaya.
Kemudian perbendaharaan keindahan yang tersembunyi akan memancar pada
rahasia cermin hati.
Allah Yang Maha Tinggi telah berfirman melalui rasul-Nya:
“Aku adalah perbendaharaan yang tersembunyi. Aku suka dikenali, lalu Aku ciptakan makhluk supaya Aku dikenali”.
Tujuan suci diciptakan manusia ialah supaya mereka mengenali Allah, memperolehi makrifat.
Ada dua peringkat makrifat yang suci. Seseorang itu perlu mengenali
sifat-sifat Allah dan dalil-dalil yang menjadi kenyataan atau penzahiran
bagi sifat-sifat tersebut. Satu lagi ialah mengenali Zat Allah. Di
dalam mengenali sifat-sifat Allah manusia secara zahirnya dapat
menikmati kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat. Makrifat yang memimpin
kepada Zat Allah tidak diperolehi dengan diri zahir manusia. Ia terjadi
di dalam jiwa atau roh suci manusia yang berada di dalam dirinya yang
zahir ini.
“Dan Kami telah perkuatkan dia (Isa) dengan roh kudus”. (Surah Baqarah, ayat 87).
Orang yang mengenali Zat Allah menemui kuasa ini melalui roh kudus (suci) yang dikurniakan kepada mereka.
Kedua-dua makrifat tersebut diperolehi dengan hikmah kebijaksanaan yang
mempunyai dua aspek; hikmah kebijaksanaan kerohanian yang di dalam dan
pengetahuan zahir tentang benda-benda nyata. Kedua-duanya diperlukan
untuk mendapatkaan kebaikan. Nabi s.a.w bersabda, “Pengetahuan ada dua
bahagian. Satu pada lidah yang menjadi dalil tentang kewujudan Allah,
satu lagi di dalam hati manusia. Inilah yang diperlukan bagi
melaksanakan harapan kita”.
Pada peringkat permulaannya
seseorang itu memerlukan pengetahuan syarikat. Ini memerlukan pendidikan
yang mengenalkan dalil-dalil luar tentang Zat Allah yang menyata di
dalam alam sifat-sifat dan nama-nama ini. Apabila bidang ini telah
sempurna sampailah giliran pendidikan kerohanian tentang
rahasia-rahasia, di mana seseorang itu masuk ke dalam bidang makrifat
yang murni untuk mengetahui yang sebenarnya (hakikat). Pada peringkat
yang pertama seseorang itu mestilah meninggalkan segala-galanya yang
tidak dipersetujui oleh syariat malah, kesilapan di dalam melakukan
perbuatan yang baik mestilah dihapuskan. Perbuatan yang baik mestilah
dilakukan dengan cara yang betul, sebagaimana keperluan pada jalan sufi.
Keadaan ini boleh dicapai dengan melatihkan diri dengan melakukan
perkara-perkara yang tidak dipersetujui oleh ego diri sendiri dan
melakukan amalan yang bertentangan dengan kehendak hawa nafsu.
Berhati-hatilah di dalam beramal agar amalan itu dilakukan bukan untuk
dipertontonkan atau diperdengarkan kepada orang lain. Semuanya mestilah
dilakukan semata-mata kerana Allah, demi mencari keredaan-Nya. Allah
berfirman:
“Barangsiapa berharap menemui Tuhannya, hendaklah
dia mengerjakan amal salih dan janganlah dia mempersekutukan sesuatu
dengan Allah dalam ibadatnya kepada Tuhannya”. (Surah Kahfi, ayat 110).
Apa yang dihuraikan sebagai daerah makrifat itu adalah tahap
penghabisan bagi daerah kejadian yang pertama. Ia adalah permulaan dan
merupakan rumah yang setiap orang kembali ke sana . Di samalah roh suci
dijadikan. Apa yang dimaksudkan dengan roh suci adalah roh insan. Ia
dijadikan dalam bentuk yang paling baik.
Kebenaran atau hakikat
tersebut telah ditanam di tengah-tengah hati sebagai amanah Allah,
diamanahkan kepada manusia agar disimpan dengan selamat. Ia bangkit dan
menyata melalui taubat yang sungguh-sungguh dan usaha sebenar
mempelajari agama. Keindahannya akan memancar ke permukaan apabila
seseorang itu mengingati Allah terus menerus, mengulangi kalimah “La
ilaha illah Llah” . Pada mulanya kalimah ini diucapkan dengan lidah.
Bila hati sudah hidup ia diucapkan di dalam, dengan hati.
Sufi
menggambarkan keadaan kerohanian yang demikian dengan menganggapnya
sebagai bayi, iaitu bayi yang lahir di dalam hati, dibela dan dibesarkan
di sana . Hati memainkan peranan seperti ibu, melahirkannya, menyusun,
memberi makan dan memeliharanya. Jika anak-anak diajarkan kepakaran
keduniaan untuk kebaikannya, bayi hati pula diajarkan makrifat rohani.
Sebagaimana kanak-kanak bersih daripada dosa, bayi hati adalah tulen,
bebas daripada kelalaian, ego dan ragu-ragu. Kesucian bayi biasanya
menyata dalam bentuk zahir yang cantik. Dalam mimpi, kesucian dan
ketulenan bayi hati muncul dalam rupa malaikat. Manusia berharap
mendapat ganjaran syurga sebagai balasan kepada perbuatan baik tetapi
hadiah-hadiah yang didatangi dari syurga didatangkan ke mari melalui
tangan-tangan bayi hati.
“Dalam kebun-kebun kenikmatan…melayani
mereka anak-anak muda yang tidak berubah keadaan mereka”. (Surah
Waqi'ah, ayat 12 – 17 ).
“Melayani mereka adalah anak-anak muda laksana mutiara yang tersimpan”. (Surah Tur, ayat 24).
Mereka adalah anak-anak kepada hati, menurut yang diilhamkan kepada
sufi, dipanggil anak-anak kerana keelokan dan ketulenan mereka.
Keindahan dan ketulenan mereka menyata dalam kewujudan zahir, dalam
darah daging, dalam bentuk manusia. Oleh kerana keelokan dan kelembutan
sifatnya ia dinamakan anak-anak hati, tetapi dia adalah manusia sejati
yang mampu mengubah bentuk kejadian atau ciptaan kerana dia berhubung
erat dengan Pencipta sendiri. Dia adalah wakil sebenar kemanusiaan. Di
dalam kesedarannya tidak ada sesuatu malah dia tidak melihat dirinya
sebagai sesuatu. Tiada hijab, tiada halangan di antara kewujudannya
dengan Zat Allah.
Nabi Muhammad s.a.w menggambarkan suasana
demikian sebagaimana sabda baginda s.a.w, “ Ada masa aku dengan Allah di
mana tiada malaikat yang hampir dan tidak juga nabi yang diutus”.
Maksud ‘nabi' di sini ialah kewujudan lahiriah yang sementara bagi
Rasulullah s.a.w sendiri. Malaikat yang paling hampir dengan Allah ialah
cahaya suci Muhammad s.a.w, kejadian pertama. Dalam suasana kerohanian
itu baginda s.a.w sangat hampir dengan Allah sehingga wujud zahirnya dan
rohnya tidak berkesempatan menghijabkannya dengan Allah. Baginda s.a.w
menggambarkan lagi suasana demikian, “ Ada syurga Allah yang tidak ada
mahligai dan taman-taman atau sungai madu dan susu, syurga yang di
dalamnya seseorang hanya menyaksikan Wajah Allah Yang Maha Suci” . Allah
s.w.t berfirman: “Beberapa muka pada hari itu berseri-seri. Kepada
Tuhannya dia memandang”. (Surah Qiamat, ayat 22 & 23).
Pada
suasana atau makam tersebut jika seseorang makhluk termasuklah malaikat
mendekatinya kewujudan badannya akan terbakar menjadi abu. Allah s.w.t
berfirman melalui rasul-Nya:
“Jika Aku bukakan penutup sifat
keperkasaan-Ku dengan bukaan yang sangat sedikit sahaja, semua akan
terbakar sejauh yang dilihat oleh pandangan-Ku”.
Jibrail yang
menemani Nabi Muhamamd s.a.w pada malam mikraj, apabila sampai di
Sidratul Muntaha, telah mengatakan jika dia melangkah satu langkah
sahaja lagi dia akan terbakar menjadi abu.
No comments:
Post a Comment