Monday, 12 December 2011

Sakit Kepala @ Migrain

SAKIT KEPALA@MIGRAIN 

Sakit kepala? Jangan terburu-buru menganggapnya sebagai penyakit migrain dan mengambil ubat penghilang migrain. Ada beberapa jenis kategori sakit kepala dan apa yang anda alami itu tidak semestinya migrain.

Bagi membantu menentukan sakit kepala yang anda alami tergolong sebagai migrain atau tidak lakukan ujian berikut terhadap diri anda:
  1. Apakah ketika anda mengalami sakit kepala, anda juga mengalami sakit hingga ke bahagian perut?
  2. Adakah anda kerap terganggu atau silau dengan cahaya semasa anda sakit kepala?
  3. Apakah sakit kepala yang anda alami membuatkan anda tidak mampu melakukan aktiviti selama satu jam atau lebih dalam tiga bulan kebelakangan ini?
Jika dua dari tiga pertanyaan di atas dijawab 'ya' kemungkinan anda menghidap migrain. Untuk tindakan selanjutnya, elakkan pengambilan makanan dan minuman yang boleh menjadi punca timbulnya migrain seperti minuman beralkohol, coklat dan keju.
APAKAH ITU MIGRAIN???

Migrain adalah gegaran dan selalunya terjadi sakit kepala hanya pada sebelah kepala sahaja. Ia boleh terjadi kepada semua orang
tidak kira umur. Saluran darah di dalam otak akan membesar dan bersama dengan ransangan saraf berhampiran dengan saluran darah. Apabila ia terjadi bermakna perubahan pada saluran darah itu kemungkinan disebabkan kesakitan tersebut.

Migrain biasanya dikaitkan dengan faktor keturunan tetapi sejauh mana peranannya tidak dapat dipastikan.Wanita sering dikaitkan dgn permasalahan ini terutama semasa kedatangan haid.

Punca lain yg menyebabkan migrain ialah kecederaan lama iaitu kecederaan yg berlaku pada saraf samaada pd bahagian tengkuk atau kepala yang boleh menyebabkan perjalanan darah terganggu dan penyebab kepada serangan.

Penghidap migrain dan sakit kepala seharusnya mengelak penggunaan seperti alkohol,makanan yang menyebabkan serangan seperti kaffein,makanan sejuk dan pastikan anda mempunyai tidur yang cukup.

Untuk memudahkan diagnosis tentang migrain dan sakit kepala dibuat,anda haruslah mengambil tahu keadaan penyakit ini seperti di bawah:

1. Migrain akan menyerang sekitar 4 hingga 72 jam.
2. Sekurang-kurangnya mesti ada 2 ciri tersebut:
*sakit hanya pada sebelah kepala sahaja.
*Satu gegaran di dalam kepala
*Sakit kepala daripada sederhana menjadi lebih teruk.
*Mual dan/atau muntah
*Amat sensitif kepada cahaya dan suara, kes yang serius, seseorang itu mungkin akan pengsan.

Kebanyakan orang yang menghidap migrain juga mempunyai masalah seperti kebas pada tangan, lengan dan kaki semasa serangan, percakapan tidak jelas dan masalah penglihatan. Sesetengah mungkin menghidap lebih 50 tahun dan yang lain mungkin mempunyai migrain notorius, tetapi semua harus mengambil ubat tahan sakit untuk jangka masa yang lama jika tidak mendapat pemulihan sepenuhnya.
Jangan anggap remeh gejala sakit kepala sebelah atau yang lazim disebut migrain.

 Ketika seseorang merasakan gejala ini maka orang tersebut dimungkinkan juga menderita sebagian kerusakan saraf otak. Migrain adalah sebagai pertanda awal kerusakan Otak.
Kerusakan saraf otak pada penderita migrain terjadi karena sel-sel otak menggembung dan menjadi 'haus' akan oksigen.

 Temuan ini juga boleh membantu menjelaskan mengapa penderita migrain memiliki risiko lebih tinggi untuk terserang stroke. Bahkan, ungkap peneliti, kerusakan saraf otak yang disebabkan migrain setara dengan kerusakan otak akibat gegar otak dan kondisi pascastroke.terjadinya pembengkakan pada sel-sel otak yang kekurangan oksigen..
Terjadi juga gelombang perubahan pada sel-sel otak dan berkaitan dengan migrain, stroke, dan trauma kepala. Kemudian, sel-sel syaraf menjadi rusak, terutama pada bagian dendrites dengan jaringan tipis dan panjang yang membentang dari satu sel syaraf ke sel syaraf lain.
> Saat ini tidak ada obat, serum maupun vaksin yang dapat menyembuhkan manusia dari kerusakan Otak secara Medis, termasuk juga operasi perbaikan seringkali gagal dan berakibat kematian.

Gejala Gangguan pada Urat Syaraf di Kepala :
- Kerusakan otak pada penderita migrain terjadi karena sel-sel otak menggembung dan menjadi 'haus' akan oksigen.
- Kerusakan otak yang disebabkan migrain setara dengan kerusakan otak akibat gegar otak dan kondisi pascastroke.
- Gejala migrain ini seringkali diawali oleh 'aura', yaitu serangkaian gangguan pandangan berupa kilatan cahaya atau bintik-bintik hitam.
- Penyempitan pada pembuluh darah ke kepala menjadi sumber kerusakan urat syaraf di kepala akut.

Kesimpulan lain yang menarik adalah, jenis kelamin ternyata memiliki pengaruh signifikan terhadap penyakit ini. Disebutkan, perempuan lebih mungkin untuk terserang rasa sakit kepala sebelah ini.


ANTARA RAWATANNYA:-
Banyak orang yang sering mengalami sakit kepala karena stres. Sejumlah cara nonmedis dapat membantu meringankan keparahan dan frekuensi serangan sakit kepala.Cuba saja hal-hal berikut ini.
 Pertama, mandi air hangat. Mandi air hangat dan istirahat mungkin yang anda perlukan ketika sakit kepala mendera gara-gara stres. Tambahkan garam kristal jika ada, hasilnya akan lebih baik untuk menyegarkan tubuh kembali.


Kedua, lakukan gaya hidup sehat. Kebiasaan hidup sehat membantu mencegah datangnya sakit kepala. Pola hidup sehat ini meliputi makan sehat dengan gizi seimbang tentunya, lalu tidur teratur dan hindari asupan kafein berlebihan. Jangan lupa olahraga teratur seperti jalan kaki, berenang dan berbasikal..


Hal ketiga itu adalah management stress.
 Satu cara mengurangi stress adalah dengan melakukan perencanaan matang dan mengatur waktu dengan bijaksana. Cara lain adalah dengan menyediakan waktu untuk rileks. Lakukan latihan bernapas dalam (menarik napas panjang dan membuangnya perlahan-lahan).


Hal keempat, rileksasi otot.
 Otot yang tegang sering jadi penyebab sakit kepala,Kompres otot yang tegang dengan air hangat atau ais, sesuai selera. Bungkus aiske dalam tuala kecil sebelum ditempelkan ke tubuh. Jika kompres hangat jadi pilihan Anda, gunakan botol berisi air panas atau handuk panas. Anda juga boleh dipijat untuk mengurangi ketegangan otot.


Hal terakhir adalah bermain dengan binatang kesayangan. Binatang piaraan seperti Ikan, burung atau kucing dapat menjadi teman yang sangat baik dalam keadaan susah dan senang. Jika Anda sepulang kerja sakit kepala akibat stres, bermainlah dengan mereka. Menatap matanya sambil mengelus-elus dan memasukkan jemari diantara bulu-bulunya, membuat Anda lupa bahwa tadi sempat sakit kepala.(dechacare).

No comments:

Post a Comment