Sunday 2 October 2011

ALLAH MENGUJI HANYA HAMBA YANG DISAYANGINYA DAN ALLAH MENGUJI HAMBANYA MENGIKUT KEMAMPUANNYA,REDHALAH DENGAN HIKMAH DISEBALIKNYA

oleh Aiza Azie Zie pada pada 02hb Oktober 2011 pukul 5.52 ptg
Setiap manusia yang Allah cipta sentiasa akan diberi musibah,ujian atau masalah hidup didunia yang sementara ini.Tipu jika seseorang itu berkata yang dia tidak pernah ditimpa musibah. Setiap orang ada masalahnya tersendiri,Allah uji dengan berbagai-bagai ujian tetapi sebabnya adalah sama. Allah menguji seseorang itu kerana Allah swt mempunyai rahsianya tersendiri,sama ada Allah hendak tambah iman kita atau hendak uji sejauh mana keimanan kita. Dan kerana sesuatu ujian itulah yang membuka mata hati kita,yang mendidik kita supaya jangan mudah putus asa dalam kehidupan yang bagaikan bahtera dilautan yang penuh dengan onak duri,ujian juga dapat mematangkan kita.

Rasa kehambaan
Rasa  yang  perlu  ada  di dalam  hati  seorang hamba Allah terhadap TuhanNya 
iaitu rasa miskin, jahil,lemah, bersalah, hina dan lain-lain lagi. Bila diuji dengan 
kesusahan,  kemiskinan,  kekurangan  atau cercaan, seorang yang memiliki rasa 
kehambaan akan nampak segalanya itu datang daripada Allah s.w.t.

Firman Allah dalam Surah At Taubah : 51
“Katakanlah (Muhammad) tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah 
ditetapkan  Allah  bagi  kami.  Dialah  pelindung  kami dan hanya kepada Allah 
bertawakal orang-orang yang beriman”

Seorang  hamba  akan  pasrah  dan merasakan bahawa dia wajar diuji. Bukankah 
dia seorang hamba? Dia akur dengan apa yang berlaku dan tidak mempersoalkan 
mengapa  aku  diuji?  Kenapa  aku,  bukan  orang lain?  Ini  samalah  dengan 
mempersoalkan Allah yang mendatangkan ujian itu.

Menerima hakikat bahawa kita layak diuji akan menyebabkan hati menjadi tenang. 
Jika  kita  ‘memberontak’  hati  akan  bertambah  kacau.  Bila  ditimpa  ujian
kita diajar untuk mengucapkan kalimah istirja’ Innalillahi wainna ilaihi rajiun

Firman Allah dalam Surah Al Baqarah : 156
“Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata sesungguhnya 
kami milik Allah dan kepadaNyalah kami kembali”

Mengapa kita diperintahkan mengucap istirja’?  Kalimah ini sebenarnya mengingatkan 
kita agar kembali merasakan rasa kehambaan. Bahawa kita adalah hamba milik Allah, 
kepadaNya kita akan dikembalikan. Kita layak, patut dan mesti diuji kerana kita adalah 
hambaNya.

Rasa bertuhan
Rasa  kehambaan  yang serba lemah, miskin, kurang dan jahil itu mesti diimbangi oleh 
rasa bertuhan. Bila kita rasa lemah, timbul pergantungan kepada yang Maha Kuat. Bila 
rasa  kurang,  timbul  pengharapan  kepada  yang Maha Sempurna. Bila miskin, timbul 
rasa ingin meminta pada yang Maha Kaya.

Rasa pengharapan, pengaduan dan permintaan adalah hasil menghayati sifat-sifat Allah 
yang  Maha  Sempurna  itulah  yang  dikatakan  rasa  bertuhan.  Jika  rasa  kehambaan 
menyebabkan  kita  takut, hina dan lemah sebaliknya rasa bertuhan akan menimbulkan 
rasa berani, mulia dan kuat.

Seorang hamba yang paling kuat di kalangan manusia ialah dia yang merasa lemah 
disisi Allah. Ketika itu ujian walau bagaimana berat sekalipun akan mampu dihadapi 
kerana merasakan Allah akan membantunya.

Inilah rasa yang dialami oleh Rasulullah s.a.w yang mententeramkan Saidina Abu Bakar 
ketika bersembunyi di Gua Thur dengan katanya “La Tahzan Innallaha Maana – Jangan 
takut sesungguhnya Allah bersama kita!”

Rasa bertuhan inilah yang menyebabkan para Nabi dan Rasul, mujadid dan mujtahid, 
para  mujahid  dan murabbi sanggup berdepan dengan kekuatan majoriti masyarakat 
yang  menentang  mereka  mahupun  kezaliman pemerintah yang mempunyai kuasa.

Tidak ada istilah kecewa dan putus asa dalam kamus hidup mereka. Doa adalah senjata 
mereka manakala solat dan sabar menjadi wasilah mendapat pertolongan Allah s.w.t.

Firman Allah dalam Surah Al Baqarah: 153
“Dan pohonlah pertolongan dengan sabar dan solat”

Memahami maksud takdir Allah s.w.t
Mana  mungkin  kita  mengelakkan  daripada  diuji  kerana itu adalah takdir Allah s.w.t. Yang 
mampu kita buat hanyalah meningkatkan tahap kebergantungan kita kepada Allah disamping 
berusaha sedaya upaya menyelesaikan masalah itu.

Kita  tidak  mampu  mengawal  arah  tiupan  angin,  kita  hanya mampu mengawal kemudi 
pelayaran kita. Kemudi dalam pelayaran kehidupan kita ialah hati. Hati yang bersifat bolak-
balik (terutama bila diuji) hanya akan tenang bila kita beriman kepada Allah. Yakin kepada 
kasih sayang, keampunan dan sifat pemurahNya.

Apa  jua takdir yang ditimpakanNya keatas kita, adalah bermaksud baik sekalipun kelihatan 
negatif. Baik dan buruk hanya pada pandangan kita yang terbatas, namun pada pandangan-
Nya yang Maha Luas, semua yang ditakdirkan keatas hambaNya pasti bermaksud baik. Jadi 
bersangka baik kepada Allah s.w.t.

Firman Allah dalam Surah Al Baqarah: 216
“Ada perkara yang kamu tidak suka tetapi ia baik bagi kamu dan ada perkara yang kamu 
suka tetapi ia buruk bagi kamu dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan kamu tidak 
mengetahuinya”

Tadbirlah hidup kita sebaik-baiknya, namun ingatlah takdir tuhan sentiasa mengatasi tadbir 
insan. Jangan cuba mengambil alih ‘kerja tuhan’ yakni cuba menentukan arah angin dalam 
kehidupan ini tetapi buatlah kerja kita yakni mengawal perlayaran hidup kita dengan 
meningkatkan iman dari masa ke semasa.

Mendapat hikmah bila diuji
Hikmah adalah sesuatu yang tersirat yang tersurat. Hikmah dikurniakan sebagai hadiah paling 
besar  dengan  satu ujian.  Melalui ujian-uijan kita mendapat didikan langsung daripada Allah.

Jika  tidak  diuji,  bagaimana  hamba  yang  taat  itu hendak mendapat pahala sabar, syukur, 
redha dan pemaaf daripada Allah? Maka dengan ujian, darjat para rasul, para nabi, siddiqin, 
syuhada  dan  solihin  ditingkatkan.  Mereka sentiasa diuji dan paling gigih, sabar dan berani 
menanggung ujian.

Firman Allah dalam Surah Al Baqarah: 214
Apakah kamu mengira akan masuk ke dalam syurga sedangkan kepada kamu belum datang 
penderitaan sebagaimana yang dideritai orang-orang terdahulu daripada kamu iaitu mereka 
ditimpa  kesengsaraan,  kemelaratan  dan  kegoncangan  sehingga  Rasul  dan  orang-orang 
beriman bersamanya merintih, “Bilakah datangnya pertolongan Allah?”

Bagi orang yang beriman, ujian bukanlah sesuatu yang negatif kerana Allah sentiasa 
mempunyai  maksud-maksud yang baik disebaliknya. Malah dalam keadaan berdosa 
sekalipun,  ujian  didatangkanNya  sebagai  satu  pengampunan.  Manakala  dalam 
keadaan taat, ujian didatangkan untuk meningkatkan darjat.

Justeru, berkata para muqarrabin tentang hikmah ujian...
Allah melapangkan bagimu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah 
menyempitkan  bagimu  supaya  engkau  tidak  hanyut  dalam kelapangan dan Allah 
melepaskan  engkau  dari  kedua-duanya  supaya  engkau  tidak bergantung kepada 
sesuatu selain Allah.

--


No comments:

Post a Comment