Sunday 16 October 2011

PENJAGAAN KULIT WAJAH

Sebenarnya lubang pori-pori pada wajah adalah dipengaruhi oleh faktor genetik. Namun dengan bertambahnya usia, lubang pori-pori pada wajah cenderung menjadi lebih besar.

PENYEBAB :



Kulit wajah tidak terjaga kebersihannya.


Penyumbatan pori-pori akibat kotoran atau kosmetik.


Pemakaian kosmetik yang tidak sesuai.


Faktor genetik.

MENCUCI WAJAH DI RUMAH :

Step 1.

Cuci muka anda dengan pembersih muka "Foaming Cleanser”. Kemudian keringkan.

Step 2.

Ambil scrub untuk seimbangkan kulit secara sempurna dan untuk membuang sel-sel kulit mati. Tidak perlu penambahan air, gosokkan perlahan ke suluruh permukaan kulit wajah, hindari kawasan mata dan sekitar bibir…gosokkan perlahan, dengan arah memutar sambil di urut lembut. Basuh dengan air suam.keringkan.

Step 3.


Langkah seterusnya "massage" seluruh permukaan wajah menggunakan “Facial Oil Capsul”, oil ini berguna untuk memperlambat proses penuaan dan membantu mengurangi garis-garis halus. Lakukan massage seluruh wajah, dalam hal ini boleh lakukan lebih lama, agar kulit wajah anda menjadi lebh relax. Biarkan Facial oil ini menyerap sempurna di wajah. Dan jangan di bilas.

Step 4.

Kemudian ambil besen, isikan dengan air panas. Halakan muka di atas besen iaitu wap air panas sedang keluar. Selubungkan kepala, muka dan besen dengan tuala supaya keseluruhan muka terkena wap. Lakukan selama 10 minit.

Step 5.

Selesai wapkan wajah anda, lap wajah dengan tissue kering. Selepas itu pakai toner.

Step 6.

Pakai masker yang sesuai.

Step 7.

Selesai menggunakan masker, bilas wajah dengan air, kemudian keringkan selanjutnya gunakan day cream atau sunblock, krim yang menjaga dan memperindah tekstur kulit wajah supaya tidak secara direct kena kepada cahaya matahari.

NOTA :

Pakai masker, scrub dan wapkan wajah seminggu sekali.




No comments:

Post a Comment