MEMBERIKAN PENDIDIKAN AGAMA
Bismillahirahmanirrahim
Pendidikan agama merupakan perkara yang paling utama untuk membentuk
seseorang anak itu agar ia berjaya di dalam mengharungi hidup ini.
Dilihat dari segi bahasa, istilah agama menggambarkan keutuhan dan
ketenteraman seseorang dalam mengharungi kehidupan di dunia hingga
kehidupannya di akhirat kelak.
Istilah agama berasal dari bahasa Sankrit yang terdiri dari 'A' ertinya
'Tidak' dan 'Gama' ertinya kucar-kacir atau bercerai-berai. Jadi agama
bermakna tidak kucar-kacir atau bercerai-berai. Dengan erti kata lain
istilah agama bererti sentiasa rapi, teratur, dan penuh disiplin dalam
seluruh kehidupan.
Setiap ibu bapa hendaklah menanamkan
norma-norma dan nilai-nilai keagamaan kepada anak-anaknya agar anak-anak
tersebut memahami bahawa semasa hidup, manusia itu ada aturan,
tentangan, cabaran. Oleh sebab itulah Islam mengajarkan kepada
penganutnya supaya pendidikan agama diterapkan sejak awal-awal lagi.
Sebaik sahaja bayi itu dilahirkan, maka disunatkan kepada ibu atau
bapanya untuk mengumandangkan azan di telinganya. Tujuannya supaya bayi
tersebut mendengar syahadah untuk mentauhidkan Allah sebagai
satu-satunya Tuhan di seluruh alam ini.
Cara yang paling baik
dilakukan ialah pada setiap saat, bayi itu hendaklah diperdengarkan
bacaan ayat-ayat suci al-Quran ataupun selawat nabi. Bacaan tersebut
hendaklah dilakukan oleh ibu bapanya sendiri atau orang yang menjaganya.
Pendapat yang semacam ini, mungkin ada yang membantah dan memberikan
beberapa kritikan yang hanya didasarkan rasional semata-mata. Mereka
mungkin bertanya, "Apakah gunanya memperdengarkan bacaan-bacaan itu
kepada bayi yang belum faham dan mengerti sesuatu."
Secara
biologi atau fizikalnya, memanglah seorang bayi itu belum mampu berbuat
apa pun dan memahami suatu hakikat. Walau bagaimanapun, perbuatan
memperdengarkan bacaan ayat Al-Quran ataupun selawat akan dapat
memberikan kesan positif terhadap jiwa bayi yang berkenaan. Percikan
nilai-nilai suci yang diperdengarkan itu dapat menerangi hati dan
jiwanya. Dengan berbuat demikian, sekali gus kita berdoa kepada Allah,
mudah-mudahan apabila bayi itu dewasa kelak, dia akan menjadi insan
Islam yang penuh pengabdiannya kepada Tuhannya sehingga mendapat
keredhaan-Nya.
Sebagaimana
yang telah sama-sama maklum, bahawa masyarakat Melayu suka mengadakan
upacara ritual yang diisi dengan nilai-nilai Islam. Upacara ritual yang
dimaksudkan itu antara lain ialah kenduri kahwin, kenduri khitan,
kenduri arwah, dan kenduri doa selamat. Selain itu, ada juga yang
mengadakan kenduri sempena seorang wanita itu sedang mengandung. Dalam istilah masyarakat Melayu Jawa upacara ini dinamakan tingkepan.
Upacara kenduri tingkepan ini dilaksanakan semasa wanita tersebut hamil
tujuh bulan. Salah satu acaranya ialah pembacaan surah-surah tertentu
yang terdapat dalam Al-Quran. Contohnya surah Yusuf, surah Maryam, surah
Luqman, surah Kaf dan su Arah Yassin. Tujuan pembacaan surah tersebut
sebagai doa kepada Allah SWT agar anak yang masih berada dalam kandungan
itu akan dapat meneladani sifat-sifat daripada kisah sebagaimana
digambarkan dalam Al-Quran, apabila dewasa kelak.
Semasa
menanggapi upacara ritual sebagaimana yang disebutkan di atas, penulis
sengaja mengetepikan beberapa pandangan terhadap perkara tesebut. Suatu
hal yang penting dalam acara tingkepan itu ialah unsur-unsur Islam yang
berkenaan dengan pendidikan yang dilakukan, sebelum seseorang bayi itu
dilahirkan.
Apakah tingkepan itu bidaah atau sunnah. Apakah
perkara itu sahaih ataupun tidak, atau bagaimanakah hukumnya, tidak akan
dipersoalkan pada artikel ini.
Begitu juga beberapa pantang
larang yang perlu dipatuhi oleh suami dan juga isteri semasa isteri
tersebut sedang hamil. Contohnya mengata atau mengumpat orang lain.
Mereka hendaklah selalu menjauhi diri daripada menyakiti dan menzalimi
orang atau binatang, dan lain-lain lagi. Pantang larang dilakukan dengan
maksud agar perbuatan atau kelakuan yang telah diperbuat orang tuanya
itu tidak menimbulkan sebarang kesan negatif terhadap bayi yang
dikandungnya. Begitulah adat dan tradisi ini, masih ada dan berlaku
dalam masyarakat Melayu hingga kini.
Kalau kita mahu berfikir
secara jujur, apakah salahnya kita selalu membaca Al-Quran sama ada
semasa kita suka atau duka? Apakah keburukannya apabila kita selalu
berdoa kepada Allah SWT sama ada dalam keadaan senang ataupun susah?
Bukankah perbuatan tersebut merupakan amalan yang terpuji? Apakah
menjadi suatu kesalahan, apabila kita tidak mengata dan mengumpat orang
lain? Bukankah perbuatan menyakiti dan menzalimi orang yang tidak
berdosa itu suatu tegahan agama yang mesti kita jauhi? Bukankah
memperdengarkan bacaan Al-Quran pada setiap waktu kepada bayi, merupakan
kebiasaan yang baik? Bukankah harapan dan cita-cita ingin mempunyai
anak yang mencintai Al-Quran itu merupakan impian bagi setiap ibu bapa?
Kewajiban
ibu bapa, setelah anaknya selamat dilahirkan ialah memberikan nama yang
baik, menurut pandangan Islam. Sebaik2 nama bagi bayi itu menggunakan
nama-nama Allah (Asmaaul Husna) yang diawali dengan kata 'Abdul',
seperti Abdullah, Abdul Razaq, Abdul Ghafur, Abdul Halim dan lain-lain.
Nama-nama yang didahului dengan kata 'Muhammad' juga merupakan nama yang baik, misalnya Muhammadn Najmudin, Muhammad Nawawi, Muhammad Khairul Nizam dan sebagainya.
Kewajiban ibu bapa untuk memberikan nama kepada anaknya dengan nama
yang baik telah pun dijelaskan di dalam suatu hadis yang diriwayatkan
oleh Al-Baihaqi daripada Ibnu Abbas dengan sanad yang dhaif yang
bermaksud:
~ Sesetengah daripada hak seorang anak kepada bapanya ialah membaguskan (mengajarkan) adab (akhlak yang baik)
dan memberikan sebutan nama yang baik kepadanya. ~
Berdasarkan hadis di atas dapat diambil kesimpulan bahawa setiap ibu
bapa mestilah memberi didikan yang baik dan memberikan nama-nama yang
terpuji di sisi agama untuk anak-anaknya. Elakkan drpd memberi nama
kepada anak-anak dengan nama yang bercanggah dengan fahaman Islam.
Tahap
seterusnya yang dilakukan oleh ibu bapa atau penjaga apabila seseorang
bayi itu sudah mulai dapat bercakap atau bertutur, ialah usahakanlah
agar bayi tersebut sentiasa dilatih dan diajar bercakap atau menuturkan
nama-nama Allah, nama rasul-Nya ataupun potongan bacaan-bacaan tasbih,
tahmid, tahlil dan sebagainya. Cotohnya, apabila
bayi telah dapat menyebut kata emak, ayah, makan dan lain-lain maka
dalam masa yang sama, bayi tersebut hendaklah selalu dilatih dan
dibiasakan mengucapkan atau menyebutkan kata Allah, Ya Rabbi,
Subhanallah dan lain-lainnya.
Cara yang dinyatakan di atas,
amat berkesan dalam usaha pembentukan keperibadian bercorak Islam kepada
seseorang anak sehingga, ia nantinya akan terbiasa mengucapkan
kata-kata yang baik dan menyebut nama Allah pada setiap waktu. Dengan
cara ini juga akan dapat mengelakkkan seseorang kanak-kanak itu daripada
mengucapkan perkataan-perkataan yang kurang sopan.
Pada masa
ini banyak ibu yang bekerja. Oleh sebab itu, tugas menjaga anak bagi
ibu-ibu yang bekerja diserahkan kepada pengasuh yang digaji. Jika para
ibu ini memperolehi pengasuh yang kuat atau taat beragama, maka harapan
untuk mendapatkan anak yang soleh memang cerah. Walaupun begitu, jika
anak-anak tersebut dijaga oleh ibunya sendiri, kerana ibunya menjadi
suri rumah sepenuh masa, harapan untuk memperoleh anak yang soleh masih
boleh dipersoalkan. Jika si ibu itu sendiri bukan daripada yang taat
beragama maka harapan untuk memperoleh anak yang soleh juga sukar. Jadi
untuk memperoleh anak yang soleh itu bukan bergantung kepada ibu, tetapi
bergantung kepada taat atau kuat beragama ibu atau penjaganya.
Peringkat
pendidikan selanjutnya ialah apabila si anak itu memasuki sekolah
tadika. Biasanya umur mereka ini antara 5 hingga 6 tahun. Dalam usia
semacam itu, kanak-kanak amat memerlukan kasih sayang daripada ibu
bapanya. Kanak2 ini juga menginginkan keadaan rumah tangga yang aman dan
tenteram.
Pada waktu yang
sama, mereka mulai mampu berfikir tentang kasih sayang yang dicurahkan
oleh ibu bapa mereka kepada mereka. Sekiranya mereka kurang mendapat
kasih sayang daripada orang tuanya, hal tersebut akan menyebabkan suatu
tekanan perasaan kepada kanak-kanak tersebut. Jika hal tersebut
berterusan, biasanya akan menimbulkan kesan-kesan negatif pada dirinya.
Oleh hal yang demikian akan timbullah perasaan kurang cinta terhadap
ibunya, tidak mahu mendengar kata, degil dan sifat-sifat negatif lain.
Kesemua sikap yang diterangkan di atas berpangkal daripada kecuaian ibu
bapa sendiri yang kurang memberi perhatian kepada anak-anaknya.
Selain memberi perhatian dan kasih sayang, kanak-kanak yang berumur di
antara 5 hingga 6 tahun hendaklah juga diajarkan doa-doa pendek yang
mudah dihafal dan diamalkan dalam kehidupan sehari-hari. Di antara doa
yang dimaksudkan itu ialah doa sebelum makan, doa setelah makan, doa
sebelum tidur dan sebagainya. Setiap ibu bapa hendaklah mengelakkan
sifat jemu dan bosan semasa melatih anak mereka untuk membiasakan dengan
amalan-amalan seperti di atas.
Setelah kanak-kanak tersebut
berumur 7 tahun, si anak perlu diajar bacaan-bacaan solat dan didedahkan
dengan tatacara mengamalkannya. Sikap disiplin dalam menjaga waktu
solat mestilah ditanamkan dalam jiwa kanak-kanak itu sejak kanak itu
berumur 7 tahun. Apabila sudah menjadi kebiasaan, maka mereka tidak akan
merasa keberatan untuk menjalankan kewajiban bersolat.
Apabila
umurnya meningkat ke-9 tahu ibu bapa mestilah bersikap tegas
terhadapnya jika ia belum betul-betul dapat memastika solatnya. Jika ia
masih lalai untuk bersolat maka ibu bapa bolehlah mencubit atau memukul
yang sekiranya tidak akan menimbulkan sebarang kecederaan pada dirinya.
Demikianlah huraian terhadap
pendidikan anak-anak yang bermula daripada saat kelahirannya hingga anak
tersebut menjelang usia baligh secara ringkas dan jelas.
.. semoga bermanfaat ..
No comments:
Post a Comment