Saturday 19 November 2011

Dapur Kayu Omak

DAPUR KAYU OMAKKU....


Dapur kayu omakku..
Panjang 6 kaki lebarnya 5 kaki,
Berkaki kayu bakau empat kaki tingginya
tanah liat sekuat simen tapaknya.

Dapur kayu omakku,
bata merah ditindih dua,
kiri depan kanan belakang,
lapan bata teraut rapi

Dapur kayu omakku,
kayu getah ayah kapakkan
aku membuat tingkat
menjadikan kapak rumah kedangsa
haa...haaa...aku pembinanya...!!
Biar...biar..biar...kayu itu di situ
hujan..hujan...jangan di sini
panas..panas mentari omak harapkan.

Dapur kayu omakku...
"Aaateehhhh..!!..mbik kayu api...!"
runtuh kotak-kontak mainanku dik jeritan omakku
berselerakan....
kayu kususun rapi di tangan....
kubawakan pada omak
"Mak. Ateh mau masak lemak..!"
Omak terenym  lebar..
manisnya senyuman omak...

Dapur kayu omakku...
Omak menyenduk nasi dgn senduk tempurung
aku buat2 sibuk mengangkat pinggan tin
ayah siap menghampaqkan tikaq mengkuang
omak....
..wanginya tikaq mengkuang omak....
..wanginya masak lemak omak...
ayah bersila...
aku meniru ayah....
omak bersimpuh..sopan sekali...
"Bismillahirrohmaanirohim..."
ayah memulakan doa...
"amin.."
alhamdulillah rezeki dari Allah.

Dapur kayu omakku
hitamnya jelaga atap rembia ayah
hitam lagi periuk dan belanga omak
putihnya jasamu dapur kayu omak
membesarkan aku dari kehitaman jelagamu.

Dapur kayu omakku,
betapa aku merindukan kenangan itu
betapa aku menyayangi ayah dan omak
bersemadilah dan berbahagialah ayah dan omak di sana
doa-doaku sering kutitipkan buat kalian
itulah penghubung antara kita
aku akan menyusul kemudian
itulah sebuah kepastian...
Janji kita.........


~~~diadaptasikan dari seorang yg sangat kuhormati ~~~
        ADAMI ATEH OMAHA

No comments:

Post a Comment