Wednesday 16 November 2011

Penantian

Penantian pada sebuah jawapan
ku temui
walaupun penuh debaran
ku gagahi
meskipun sejuta persoalan timbul
ku iringi kesabaran

tapi mengapa dugaan silih berganti
mengapa harus aku lalui semuanya
cukup dengan apa yang aku miliki
terasa longlai kudrat kukini
tak mampu ku bertahan
rebah jua aku
tertitis jua airmata
walau kucuba bertahan

Ya allah
kuatkah hatiku melaluinya
tabahkan jiwaku menghadapinya
kerna aku tidak sehebat siti khadijah
aku tidak setabah mariam
untuk ku lalui semuanya
jangan biarkan airmataku mengalir
jangan biarkan iman kugugur
jangan biarkan aku menyalahi takdir hidup

Terjawab segala kekusutan
terlerai segala kesimpulan
ku terima seadanya takdir illahi
walaupun hati meronta menjerit
walaupun jiwa memberontak kedukaan
meskipun airmata darah mengalir
segalanya ku terima seadanya
itulah takdir dan suratan kehidupan

Ika Shahida

No comments:

Post a Comment