Thursday 29 September 2011

Teladan & Ibu Bapa

Bismillahirrahmanirrahim

TELADAN DAN IBU BAPA

Ibu bapa perlu memberi teladan yang baik kepada anak-anaknya. Walaupun demikian, sampai di manakah teladan yang perlu ditunjukkan oleh ibu bapa kepada anak-anaknya? Apakah teladan itu perlu ditunjukkan setakat usia anaknya belum baligh atau kah hal tersebut perlu dilakukan secara berterusan?

Untuk menjawab persoalan yang dikemukakan itu, di sini saya akan memberikan beberapa tafsiran, berdasarkan unsur teladan atau uswah orang tua terhadap anaknya. Tafsiran yang dimaksudkan adalah sebagai yang berikut:

- Teladan yang bersifat pendidikan dan dilakukan secara sedar. Contohnya: Orang tuanya mengaji (membaca Al-Quran) sambil mengajar anaknya mengaji, melatih anaknya solat, memberikan doa-doa harian yang perlu dibaca, hafal dan diamalkan, dan petunjuk-petunjuk lain tentang agama.

- Teladan yang lebih cenderung kepada perilaku (akhlak) dan dilakukan secara sedar. Seumpama anak tersebut diajar cara makan yang baik, cara tidur yang beradab, cara berjabat tangan (bersalaman) yang betul dengan tetamu, adab berjalan di hadapan orang yang lebih tua dan hal-hal lain yang berkaitan dengan perilaku yang baik.

- Sentiasa memberi teladan yang baik kepada yang lain.

Sesuatu perbuatan, teladan atau tingkah laku yang baik atau buruk yang dilakukan oleh ibu bapa akan dijadikan ukuran oleh anak-anak mereka. Untuk menjadikan anak-anak menjadi insan yang berakhlak mulia, maka ibu bapa hendaklah sentiasa memberikan contoh dan teladan yang baik kepada anak-anaknya. ELAKLAH dari membuat atau melakukan perbuatan yang tidak baik di hadapan mereka.

.. semoga bermanfaat ..

No comments:

Post a Comment